پرسش و پاسخ

سؤالات مطرح شده در جلسه خزانه داری الکترونیک

- جناب آقای حسینی نماینده استان همدان

سؤال 1 : یکی از مشکلات اساسی پیش رو، ساماندهی حسابهای دولتی است. با توجه به اینکه استان همدان دارای 3000 حساب دولتی است، فرصت یک هفته ای برای ساماندهی این حسابها، اندک بوده و پیشنهاد می گردد نرم افزاری برای این کار طراحی شود.

پاسخ: ساماندهی حسابهای بانکی به عنوان پایه و اساس شروع کار، دارای اهمیت ویژه ای است و با توجه به محدودیت و زمان بندی انجام شده، فرصت یک هفته ای کافی است.

 - جناب آقای مهدوی نماینده استان مازندران

سؤال 2 : در ابتدا در پاسخ به همکار استان همدان لازم به ذکر است 2500 حساب موجود در استان مازندران در 3 روز ساماندهی شده است.

آیا برای این پروژه، کشور خاصی به عنوان الگو مدنظر است؟ آیا شرکتهای خصوصی را در این سیستم در نظر خواهیم گرفت؟ آیا در این سیستم، متولی تنظیم بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی است یا سازمان برنامه و بودجه؟ و در پایان؛ این کمیته قرار است در تدوین سیستم خزانه داری الکترونیک همکاری نماید یا در پیاده سازی آن؟

پاسخ: حتی در دنیای شرکت داری هم تقریباً الگو برداری در IT معنا نداشته و به سختی امکان پذیر می­باشد. لذا تنها می توانیم از تجربه سایر کشورها الهام بگیریم که بیشترین الهام از کشور گرجستان صورت گرفته است.

RFP این طرح تهیه شده است و قابلیت اجرای آن سنجیده شده است، همچنین توسط جناب آقای دکتر زارعی و همکاران مالی، به مدت 2 سال و نیم بر روی این پروژه مطالعه و بررسی انجام شده است. به منظور سرعت بخشیدن به استقرار طرح، از همکاران استانها در پیاده سازی آن کمک گرفته می شود.

معماری در IT مانند معماری در ساختمان است. ممکن است در حین اجرا با مسائلی مواجه شویم که لازم باشد طرحهای اجرایی را تغییر دهیم. در طراحی اجرایی از کمک اعضای کمیته، استفاده خواهد شد ولی در طراحی کلان، مطالعه و داشتن اطلاعات پایه برای اظهار نظر بسیار وقت گیر و طولانی مدت است.

رویکرد خزانه داری ما با کشور امریکا متفاوت است. در امریکا خزانه داری به مفهوم مدیریت مالی کلان دولت است. ما چنین سطح آنالیزی را مدنظر قرار نداده و سیستم پرداخت و نظارت مالی را محدود قرار داده­ایم. اگر این کار با موفقیت پیش برود به تدریج سایر ماژول ها به آن ملحق خواهد شد. این یک بازی بین وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان مدیریت است که هر کس زودتر به آن دست یابد، دیگران را به دنبال خود خواهد کشید.

 - جناب آقای شفیعی نماینده استان یزد

سؤال 3 : آقای دکتر زارعی دو مقیاس را مطرح کردند. کشورهای روسیه و فرانسه که سیستم متمرکز دارند و کشور نروژ که عدم تمرکز را انتخاب کرده اند. کشور ما کدام الگو را (تمرکز یا عدم تمرکز) در پیش خواهد گرفت؟خزانه داری دارای سه قسمت است: جرایان ورودی داده ها، جریان خروجی و عملیات درون سازمانی. با توجه به اینکه قسمت بعدی، ارتباط با بیرون سیستم است، ضروری است که یک سری اقدامات بیرونی نیز انجام شود. آیا اقدامی در این خصوص انجام شده است؟ تجربه کشور اکراین در این زمینه مانند کشور گرجستان موفق نبوده است. دلایل این عدم موفقیت، زیر ساختها و مقاومت نیروها عنوان شده است. آنها مطرح کردند که زیر ساخت IT نداشته اند و آموزش مناسب انجام نشده است. سؤال این است که چقدر پیش بینی و برنامه ریزی برای زیر ساختها انجام شده است؟

پاسخ: تمرکز و عدم تمرکز خزانه، از سیاستهای کلی کشور تبعیت می کند. مثلاً سیاست های کشور سوئد در اینجا قابل اجرای نیست زیرا زیرساختهای مدیریت ما با آن کشور تفاوت دارد. ما باید به سمت طراحی های متمرکز مثل کشور فرانسه برویم البته کار کردن مثل فرانسه، بسیار دشوار است. چون دستگاههای دولتی در آنجا دارای سیستم مالی مستقل هستند. لذا ما به سمت تمرکز حرکت می کنیم تا جایی که سطح IT فعلی اجازه می دهد.موضوع آموزش همکاران، اهمیت ویژه ای دارد تا حدی که پیشنهاد داده ایم که آموزش نیروی انسانی در بیرون از وزارتخانه و توسط تشکیلات مستقل انجام شود.زیرساخت، تابعی از content است. تا ندانیم قرار است چه چیزی را رد و بدل کنیم، صحبت از زیرساخت بی مورد است. به همین دلیل یک لایه از معماری را انجام می دهیم وقتی که 70 درصد از content نهایی شد، بر روی زیرساختها تصمم گیری می کنیم. اینکه از شبکه دولت، یا اینترنت یا هر گزینه دیگری استفاده شود، موضوعی است که در آینده تصمیم گیری خواهد شد.

 - جناب آقای فراقت نماینده استان گیلان

سؤال 4 : با توجه به اینکه می بایست بستر ارتباطی بین سیستم ها و زیرسیستم ها برقرار شود و با در نظر گرفتن دانش ما در این زمینه، آیا می توانیم به بسترهای زیرساخت اعتماد کنیم؟با توجه به اینکه قرار است اجرای فرایندها را بدون کد نویسی انجام دهیم و هسته این امر به صورت داینامیک طراحی خواهد شد، آیا این امر در تمام سطوح انجام شده است یا در بعضی سطوح کد نویسی انجام خواهد شد؟ و در نهایت چند درصد ضریب اطمینان برای اجرای سیستم دارید؟

پاسخ: به نظر من سخت افزارها و سرورهای قابل قبولی وجود دارد. با این حال زمانی که Data ها جمع­آوری می شود، ممکن است به مسائل پیچیده ای برخورد کنیم. اینکه چه برخوردی با این مسائل خواهیم داشت را می بایست در اجرا پاسخ دهیم.کدها توسط ماشین تولید می گردد. یک سری شکل از فرایندهای خزانه داری تعریف می کنیم که استاندارد است. پشت این اشکال، ماشین یک سری کد، generate می کند. ما در این مرحله با ریسکی مواجه نیستیم. توسعه این کدها توسط مهندسین کامپیوتر بسیار وقت گیر خواهد بود.ما معتقدیم لایه business    و لایه تکنولوژی می بایست مجزا باشند. وقتی که لایه تکنولوژی به روز شد، با لایه business ارتباط برقرار کرده و update می شود.

 - جناب آقای جعفری نماینده استان گرگان

سؤال 5 : امروزه ما متوجه نیاز به تغییر بزرگ هستیم و اینکه باید به سمت کشورهای پیشرفته برویم. خزانه­داری ما با یک شیوه منسوخ شده در دنیا، مدیریت می شود. به نظر می رسد ابتدا باید نگارش سامانه جامع حسابداری بخش عمومی انجام شود که این امر پایه و اساس خزانه داری الکترونیک است و بدون آن، خزانه­داری الکترونیک انجام پذیر نیست.

پاسخ: مطالعه لازم در این زمینه انجام شده است و امکان سنجی برای استقرار این سیستم صورت گرفته است.

 جناب آقای کریمی نماینده استان قم

سؤال 6 : با توجه به اینکه بانک مرکزی در استانها دارای شعبه نبوده و ارتباط الکترونیک آن با بانکها برقرار نمی باشد، آیا این امر به اجرای پرژوه آسیب نمی رساند؟ و اینکه قرار است فقط یک حساب بانکی داشته باشیم، شناسایی انواع درآمدها به چه صورت انجام می شود؟

پاسخ: یک قسمت در بانک ملی، امورات مربوط به بانک مرکزی را انجام می دهد و نیازی به وجود شعبه بانک مرکزی نیست. همچنین انتقال حسابها به بانک مرکزی یک ضرورت و الزام قانونی است. در گامهای بعدی شرایط، روشن تر و شفاف تر خواهد شد. کسب اطلاعات از استانها قدم اول است که ما را در ادامه مسیر، به مراحل بعد می رساند. بعد از پیشروی کار، نرم افزار های مربوطه تهیه می گردد و استانهای پایلوت انتخاب می گردد و گام به گام مراحل کار تکمیل می گردد.

  جناب آقای نصیری نماینده استان چهارمحال و بختیاری

سؤال 7 : با توجه به اینکه حسابداری تعهدی در دست اقدام است، خزانه داری الکترونیک نیز می بایست با دستگاههای اجرایی در ارتباط باشد. به طور مثال سیستم سپرده هنوز به صورت دستی و سنتی انجام می­شود.

پاسخ: اگر TSA راه بیفتد این مشکلات مرتفع می گردد. آزاد سازی سپرده نیز از طریق سیستم خزانه داری الکترونیک انجام شده و مشکل آن رفع می گردد.

- جناب آقای هاشمی نماینده استان خراسان شمالی

سؤال 8 : پیشنهاد می شود از هم افزایی درون سازمانی استفاده شود و احکامی برای استانها صادر شود که کمیته ای تشکیل شده و از معاونت نظارت مالی استان استفاده گردد. استفاده از صندوق بین المللی پول بسیار راه گشا است ولی در کشور ما، مباحث سیاسی بر مالی غلبه می کند.

پاسخ: نمایندگان بانک مرکزی، سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این پروژه مشارکت دارند. همکاران ستادی نیز در این زمینه فعالیت می کنند. بعد از آموزش بیشتر و بررسی عملکرد افراد، احکامی برای اعضای کمیته استقرار سیستم صادر خواهد شد. این کمیته در امر پیاده سازی سیستم بسیار مؤثر هستند.ما به شبکه اینترنت با سرعت و امنیت بالا نیاز داریم که سازمان فن آوری اطلاعات در این زمینه همکاری می کنند. در قوانین و دستورالعملها عدم شفافیت وجود دارد که از پیشنهادات استقبال می شود تا مسائل حل و فصل شود.

کلیه حقوق این پورتال متعلق به وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد
^